Tuesday, April 28, 2009

Mediemarknaden krymper en dryg miljard första kvartalet 2009

Swedish language

Publ. by www.redviking.se

Den nedgång i medieinvesteringar som inleddes fjärde kvartalet 2008 når full styrka

under första kvartalet 2009. Mediemarknaden minskade med närmare 15 procent

jämfört med motsvarande kvartal 2008. De totala medieinvesteringarna uppgick till

drygt 6,6 miljarder kronor, vilket innebär att omsättningen under första kvartalet

minskade med drygt 1 miljard jämfört med första kvartalet under fjolåret.

De flesta medieslag tappar reklamintäkter. Inom morgonpressen, kvällspressen och

fackpressen, finner man den största minskningen. Även populärpress och utomhusreklam

visar kraftigt vikande annonsintäkter. TV, radio, gratistidningar och oadresserad

direktreklam och kataloger/-vägledande medier tappar reklamintäkter, men ökar sina

marknadsandelar något eftersom intäkterna minskar mindre än mediemarknaden som

helhet.

Internet, adresserad direktreklam, mobilmarknadsföring och butiksmedia klarar sig

relativt bra även om annonsintäkterna i dessa medier minskar något. Bioreklamen och

Event Marketing tillhör ”vinnarna” med ökningar på över 25 procent första kvartalet

2009.

- Att nedgången är så kraftfull och slår mot de allra flesta medier är ovanligt. Man får gå

tillbaka till 2001/2002 och svallvågorna efter IT-boomen för att finna motsvarande

minskning av reklamintäkter, enligt Magnus Anshelm, VD på IRM.

28 april 2009

http://www.irm-media.se/irm/(qooiugvei4hccs55muzfpr45)/pdf_public/pressmeddelande_q1-09.pdf