Mediemarknaden krymper en dryg miljard första kvartalet 2009
Swedish language
Publ. by www.redviking.se
Den nedgång i medieinvesteringar som inleddes fjärde kvartalet 2008 når full styrka
under första kvartalet 2009. Mediemarknaden minskade med närmare 15 procent
jämfört med motsvarande kvartal 2008. De totala medieinvesteringarna uppgick till
drygt 6,6 miljarder kronor, vilket innebär att omsättningen under första kvartalet
minskade med drygt 1 miljard jämfört med första kvartalet under fjolåret.
De flesta medieslag tappar reklamintäkter. Inom morgonpressen, kvällspressen och
fackpressen, finner man den största minskningen. Även populärpress och utomhusreklam
visar kraftigt vikande annonsintäkter. TV, radio, gratistidningar och oadresserad
direktreklam och kataloger/-vägledande medier tappar reklamintäkter, men ökar sina
marknadsandelar något eftersom intäkterna minskar mindre än mediemarknaden som
helhet.
Internet, adresserad direktreklam, mobilmarknadsföring och butiksmedia klarar sig
relativt bra även om annonsintäkterna i dessa medier minskar något. Bioreklamen och
Event Marketing tillhör ”vinnarna” med ökningar på över 25 procent första kvartalet
2009.
- Att nedgången är så kraftfull och slår mot de allra flesta medier är ovanligt. Man får gå
tillbaka till 2001/2002 och svallvågorna efter IT-boomen för att finna motsvarande
minskning av reklamintäkter, enligt Magnus Anshelm, VD på IRM.
28 april 2009
http://www.irm-media.se/irm/(qooiugvei4hccs55muzfpr45)/pdf_public/pressmeddelande_q1-09.pdf
<< Home